april 15, 2010

Det här är inlägget är riktat till vissa hiphopskallar, de som är mest ivriga med att hänga på hiphopcommunities, de som fyller trådarna med kommentarer kring släpp och händelser inom den svenska hiphoparenan. Du som känner en närhet till svenska hiphopartister, känner att du varit med hela vägen när den ”nya generationen” vuxit fram och etablerat sig.

Du verkar ha ett otroget hjärta som är snabb i svängarna. Du kan vara påverkad av kommersialismens snabba fart och den informations-stress som råder.

Hur kan det annars vara möjligt att du redan verkar vara mätt på den s.k. nya generationens svenska hiphopartister som J-Son, Mohammed Ali, STOR, Mofeta & Jerre, Henok Achido, Lorentz & M.Sakarias och efterfrågar en ”nya” namn som ska ”ta över” den svenska hiphoparenan? Hur kan det mindre än två år efter att denna s.k. nya generation lyckats slå sig igenom och etablera sig finnas uttryck och en anda av att man ”är trött” på sådana namn? Redan?

Känner du dig träffad är du kanske ett typexempel på moderniteten. Livslängden på produkter och fenomen är kort, väldigt kort, nuförtiden. Det är nymodighet som är grejen. Och när det kommer till hiphopkulturen blir det ännu mera så eftersom anhängarna dessutom går igång på ”slå underifrån”-aspekten och supportar mer gärna artister som inte ännu etablerat sig. Kampandan och känslan av att man har koll på ett band som etablissemanget inte ännu har koll på är också skön. När artister har passerat etablerings-tröskeln och slagit sig in verkar de vara mindre intressanta, om de nu inte lyckas hålla sig kvar så pass länge att de får legend-status vill säga som Petter, Timbuktu och Ken Ring tillexempel. Det som är däremellan är illa ute, de som tar sig vidare till legendstatus är få.

Synd att du har så kort minne och ett hjärta som är otåligt. Tråkigt att du inte orkar vara med hela vägen. Bisarrt att du har så kort minne, du som brann för dessa namn förra året som om de vore dina egna kusiner. Tragiskt att glädjen är kortvarig i en modern medieatmosfär.

35 | Kommentera!
, , , , , , ,



35 kommentarer


  1. the face skriver:

    norrland (som skrev den 13:e Maj) är du föddes bakom en vagn igår eller?

    KEN RING HAR VARIT SVENSK HIPHOP ARTIST I 10 ÅR!

    ”…vi bör­jade boka artis­ter som Pato Pooh, J-Son och spe­ci­ellt Ken Ring osv så bör­jade jag inse att Svensk Hip-Hop är väl­digt bra,..”

    Nej, du började inte inse, ditt tröga arsle började förstå…

    ”…där­e­mot skulle jag ald­rig boka vissa hip-hopare som tror att det är hip-hop att rappa på techno beats, thats not real, thats a big shit. Har bott i USA å de dig­gar abso­lut inte den där techno shit som många svenska rap­pare hål­ler på med..”

    Om du nu bott i USA och är så USA smart så borde du veta att amerikaner oftast inte gillar NÅGONTING som inte kommer från USA när det kommer till musik, Spelar ingen roll vad du rappar på för instrumentaler. + att FLO-RIDA (ja en jävla kef skitrappare jag vet) har väl börjat rappa på med Dans-influerade beats? (sen three 6 mafia samarbetetet med Tiesto ”Feel It” blandar också genrena)

    Så du kan ta ditt jävla FAKE REAL som du snackar om och gömma dig!

    REAL handlar om att göra det man gör och göra det bra oavsett vad man gör.

    Jävla låtsas expert. Du skämmer ut oss andra. Pajas.

  2. Norrland skriver:

    Har som aldrig digga svensk hip-hop scenen men så fort vi började boka artister som Pato Pooh, J-Son och speciellt Ken Ring osv så började jag inse att Svensk Hip-Hop är väldigt bra, däremot skulle jag aldrig boka vissa hip-hopare som tror att det är hip-hop att rappa på techno beats, thats not real, thats a big shit. Har bott i USA å de diggar absolut inte den där techno shit som många svenska rappare håller på med nowadays in Sweden. Skärp er rappare, hip-hop is the real deal, not techno shit….

  3. Anonym skriver:

    Vad är detta för grejj att debattera om, för det första är det inte rappare dem du tar upp, för det andra så lyssnar väl människor på det dem tycker är bra och inte på vare sig nya eller gammla artister bara för att dem är just nya eller gammla i ”gemet”. är det ingen som lyssnar på en, eller ”är trött på en” så får man väl ta och rannsaka vad man gör för fel själv som artist och inte gå och klaga på att alla bara vill ha nytt!

    Du är väldigt vacker förresten!

  4. Ian skriver:

    Locao.. Jag menade absolut inte någon av de artisterna som nämndes nu och när jag sa journalist så menade jag inte heller Ametist..
    Det jag menade va generellt om vilken typ av hiphop som väljs att lyftas fram till den breda massan..

  5. Dave skriver:

    Alltså det här är ju inget nytt fenomen. Petter var underjordens kung innan han släppte skiva. Runt den här tidsperioden (sent 90-tal) blev man sellout när man fick skivkontrakt, och få har fått kämpa så mycket med sin egen målgrupp som just Petter.

    Jag minns ett foruminlägg från 99-00 där det diskuterades om Fattaru skulle få skivkontrakt. Bland kommentarerna märktes attityder som ”Nej de kommer aldrig sälja ut, de är för äkta!”

    Sen kan anledningen till att just de artister du nämnde försvunnit spåras till vanlig hype som inte riktigt kunde backas upp av rätt usla akter. Inte sedan Ayos Det Spökar har jag hört så usla texter och låtidéer som på Lorentz M. Sakarias skiva. Jag kan droppa låten Unicorn som lysande exempel.

    Svensk hiphop behöver inte mer bakåtsträvande. Svensk hiphop behöver totalförnya sig själv, släppa sin besatthet att låta så jävla hård och skriva texter som folk kan relatera till. Med folk menar jag gemene man och inte att det krävs ett specialintresse för att överhuvudtaget förstå en låttext.

  6. Kiggedi skriver:

    Alltså det här är ju inget nytt fenomen. Petter var underjordens kung innan han släppte skiva. Runt den här tidsperioden (sent 90-tal) blev man sellout när man fick skivkontrakt, och få har fått kämpa så mycket med sin egen målgrupp som just Petter.

    Jag minns ett foruminlägg från 99-00 där det diskuterades om Fattaru skulle få skivkontrakt. Bland kommentarerna märktes attityder som ”Nej de kommer aldrig sälja ut, de är för äkta!”

    Sen kan anledningen till att just de artister du nämnde försvunnit spåras till vanlig hype som inte riktigt kunde backas upp av rätt usla akter. Inte sedan Ayos Det Spökar har jag hört så usla texter och låtidéer som på Lorentz M. Sakarias skiva. Jag kan droppa låten Unicorn som lysande exempel.

    Svensk hiphop behöver inte mer bakåtsträvande. Svensk hiphop behöver totalförnya sig själv, släppa sin besatthet att låta så jävla hård och skriva texter som folk kan relatera till. Med folk menar jag gemene man och inte att det krävs ett specialintresse för att överhuvudtaget förstå en låttext.

  7. Amy skriver:

    Öris:

    syftar du på de artisterna som nämndes så e de väl klart att det är hiphop?
    Hiphop låter ju såhär nu…. Tom..Sakarias o den yngre faktiskt

  8. ÖRIS skriver:

    Locao.. Det e klart att Mohammed Ali, Stor o Henok är hiphop:)

  9. Locao skriver:

    ok ..ja förstår. Såg bara ut som du syfta på dom…men då e ja beredd på att co-signa va du sa

  10. ÖRIS skriver:

    Locao.. Jag menade absolut inte någon av de artisterna som nämndes nu och när jag sa journalist så menade jag inte heller Ametist..
    Det jag menade va generellt om vilken typ av hiphop som väljs att lyftas fram till den breda massan..

  11. Hulda skriver:

    Som vanligt har du rätt! Så skönt att se att det finns någon som väljer att sätta ner foten!
    Lite ”näven i bordet” och en kärleksattack är precis vad svensk hiphop behöver!

    Jag är en av dem som följt och bejakat de som skett den senaste tiden och jag känner att svensk hiphop ”lever ut” som aldrig förr och det är fantastiskt!
    Död till all negativitet för vi känner ju alla till grunden till hiphop, kärlek och respekt. Två komponenter som blinkar med sin frånvaro i det problem du precis sammanställt.

    Besök gärna min ny-startade blogg om mitt liv och svensk hiphop, lägg gärna en kommentar om vad du tycker!

    Bah Kärlek.
    Peace!
    Hulda

  12. Peter skriver:

    Alltså.. jag vill inte kasta en massa skit på ditt program, dig och det du gör för du verkar brinna för det och är roligt att vi har sådana eldsjälar inom kulturen.. Men ja.

    Ingen jag känner som faktiskt lyssnar på radio (känns som ett lite utdöende koncept, eller?) och hiphop tycker det är roligt att lyssna på ditt program (eller andra hiphop program för den delen). Varför? För det är samma tugg och tjat från samma människor vecka ut och vecka in.

    Jag förstår att du, som arrangör och drivande kraft inom kulturen, kan känna uppgivenhet inför det fenomen som du beskriver ovan men är det så konstigt?
    Stor från Stockholm som låter precis som alla som Stor från Stockholm umgås med. Stockholm scenen känns lite som en ständigt återkommande, dålig replikation av Paragon och Hemmalaget. Det är ingen diss mot någon. Alla personer som var med i t.ex. forever-programmet kan rappa men det gör dom inte intressanta för 5 öre, speciellt inte efter att man sett och hört samma människor i drygt ett år.

    Redan innan ”forever” programmet sändes hade jag en klar bild över hur det skulle låta när dessa sex rim-slängare (som ärligt talat inte känns så aktuella längre? jag menar, hur länge sen var det vi hörde det första från dessa herrar?) gick på och hör och häpna; det var i princip exakt så som jag tänkt de! Snack om babylon, stockholm, babylon, ST, stockholm, mode, vibb etc etc i samma sega lunkande takt som alltid när det gäller rap från denna ”skolan”.

    Sverige har extremt mycket att erbjuda i rap-väg och jag tycker det är sjuuukt tråkigt att den enda fokus som existerar läggs på Stockholm och den blandning av orginella artister och bleka kopior som finns där.

    ”Det är ni som blå­ser upp dom själva, dom är i ditt pro­gram, dom är i kingsize, dom spe­lar in i red­line stu­dion och gäs­tar varand­ras låtar.” – tycker jag säger det bäst.

    Jag hade gärna varit med på vägen OCH HELA vägen om inte den vägen bestod av att hylla samma 6-7 personer som ”den nya skolans ledare” och ”kungarna över nya generationen” om och om igen.
    Så länge miljön längs med den vägen fortsätter vara den samma så kommer mitt, och säkerligen många andras, intresse ligga i att hitta ett annat färdmedel och en annan transportsträcka.

    but that’s just my two pennies..

  13. Ametist skriver:

    Tjena M!

    jag förstår att du är väldigt engagerad. Det är grymt! kolla in inlägget ”Inte Stockholm, Göteborg, Malmö” och tipsa om de artister du tycker ska ha mera utrymme. Det här programmet har alltid varit öppen för allmänhetens input. Det är jättefint att kunna ha direktkontakt, dock väldigt, väldigt, ovanligt för etablerade medier och Sveriges Radio att jobba så.

    Men det skiter vi i och tar gärna emot dina tankar som vi alltid gjort.

    Ps. tycker du kanske ska kolla in programmets historik vad gäller Fokugäster litegrann. Artister från exempelvis Umeå, Luleå, Sundsvall, Uppsala, Västerås, Borlänge, Göteborg och Malmö har varit närvarande varje säsong. Vi gör vårt bästa och är fullständigt kära i den svenska hiphopen!
    – Ametist

  14. Locao skriver:

    Öris:

    syftar du på de artisterna som nämndes så e de väl klart att det är hiphop?
    Hiphop låter ju såhär nu…. Tom..Sakarias o den yngre faktiskt

  15. ÖRIS skriver:

    Jag tycker att det är journalisternas fel som väljer att lyfta fram skitmusik o kategorisera det som hiphop när det, i grund o botten, inte har något med hiphop att göra..

  16. MJ skriver:

    Det är nästan sorligt att se hur du/folk kallar det här för svensk hiphop

    ALLA artister du nämner som den nya generationen förutom typ J-Son (som för övrigt är mest intressant men sämst marknadsförd av dessa) kommer från eller befinner sig i stockholm för att utöva sin rapkarriär.
    90% av dom som besöker ditt program eller spelas i ditt program är stockholms baserade rappare. Ska vi inte ta och kalla det hela för Stockholms Hip Hop i framtiden istället? Det Ken, Petter, Timbuktu och Ison och Fille har gjort är att dom etablerat sig i hela landet och på så viss lyckas överleva i branchen dessa artister levererar även kvalitet gång på gång och följer ett sound även om det förändrats väldigt mycket sen deras första skiva så finns den röda tråden igenom deras karriär.

    Jag är från norrland och seriöst så vet inte många vem Stor, mofeta, Pato Pooh eller carlito är, Sen vill du kalla det för den nya genarationen?
    Jag respekterar dessa människor inte för att dom spelas i ditt program utan för den talang dom består av och dom människor dom är.

    KANSKE DU SKA ÖPPNA DINA ÖGON OCH SE HIP HOP SVERIGE SOM EN STÖRRE SPELPLAN ÄN DIN EGEN BAKGÅRD!!!!

    Det här är från Kiruna till Malmö! inte Märsta till Södertälje med inslag från Sameblood och lite Malmö.

    Jag dissar inte alla från Stockholm men jag anser att det finns så mycket mer. Har ni dålig budget på SR????

    /M

  17. Samir P skriver:

    Mc finns det gott om i hela sverige ,men bara en kunga krona=) …detta kan bli roligt att följa vilken diskotion dett utveklar sig till….

  18. ed skriver:

    Känner jag mig träffad? Inte alls. Det verkar som att du är halvt bitter att ditt ”samarbete” med dessa musiker på drakes beat inte uppskattades på en del håll.

    Om du verkligen vill ge nya ”talanger/namn” en chans, sök även utanför sthlms gränser. Istället för att ta in gubbar som redan varit med i programmet 2 eller tre gånger innan bjud in någon från södra eller västra Sverige. Det finns gott om exempel jag skulle kunna exemplifiera.

  19. dan skriver:

    word på sista

  20. Locao skriver:

    Det är sant att folk inte lyssnar på mofeta & jerre i malmö hahaha… fråga nån som bor här. Såklart att ni bor i sthlm och du (ametist) e säkert mer eller mindre vän med de ovanstående personerna och det e inget konstigt men bli inte förvånad av att resten av sverige inte diggar dom lika mycket. Det är ni som blåser upp dom själva, dom är i ditt program, dom är i kingsize, dom spelar in i redline studion och gästar varandras låtar.

    Och det handlar inte bara om att lyssna på creddig underground musik men ibland tror man att de kommer ngt nytt och fräscht sen visar det sig att människan klämt fram en bra låt och resten e skräp…. som ett exempell kan vi ju ta Lorentz – crush remix(eller va den hette) ..ja menar vem tänkte inte det var proffsigt när man hörde den först…men sen …ta 90 tals eurotechno låtar och tror att det ska funka..så ruskigt billig och dålig idè att jag blir lite generad nästan

    Om du gjort en Norrlands version och en Malmö version av Forever grejen kanske vi ser vad människor lyssnar på istället

  21. Mr.T skriver:

    Sant! det där har jag också märkt av… att det redan nu börjar förändras. Men vi får inte glömma var de här kom ifrån! och det var nyss!
    Big up till STOR, Mohammed Ali, J-Son, och alla andra. Även Lorre och MSakarias, fast det inte MIN smak. Men det är ju andras. NäÄR kommer den där samlingsplattan då??? Den vill man ju ha som kvitto på den här eran???

  22. Liquid Remedy skriver:

    Nytt eller gammalt, spelar det någon roll?
    Så länge beatsen, musiken och lyriken tilltalar Dig, talar till Dig, eller berör Dig på något sätt så har det knappast någon betydelse När i vår artificiella perception av tid materialet producerades!!
    Njut av det Du tycker om för stunden, i nuet.. och lägg ner tjafset om vad/vem som är ”bäst”, det finns inget sådant när det gäller smak, det finns bara annorlunda uppfattningar.. Jag anser detta gälla all musik, konst, litteratur etc. etc…
    Öppna Dig, dela med dig, ta emot och väx.. Njut!!

    Peace & Light

  23. Micke skriver:

    Har ni någonsin sett något annat än redstripe på mingelbilderna från Kingsize-festerna? Nä precis. Så nog är det en poäng där.

    Största poängen i den här diskussionen är ju dock det här med sthlmcentreringen. Stockholm erbjuder mycket bra men Ametist och många andra som jobbar i Stockholm är på tok för hemmakära. Inget fel i att vara det i och för sig, men de missar för mycket från de andra städerna.

    Jag älskar Ayla men ärligt, Forever som ”svensk låt” blev långt ifrån bra. Och då gillar jag inte ens originalet särskilt.

  24. Chrille skriver:

    Ja, det är sant, det går fort undan nuförtiden, håller med, liblängden för hype är kortvarig och måste hållas levande hela tiden. Adra tider nu. Få legender skapas. De här artisterna du nämner är bara en del av många som måste hyllas!

  25. NB skriver:

    Håller helt med, hela branschen verkar ha anammat en ”exploit & dump” strategi som således smittat av sig på lyssnaren. Att inte artister ges möjlighet att etablera sig idag är Old News iofs…

  26. Alex skriver:

    Håller med helt!

  27. Samir P skriver:

    malmö och stockholm grej….vf skulle de va de?Mofeta & Jerre Lorentz & M.Sakarias faller inte mig heller i smaken men Wtf dem gör sin grej…

  28. Murat skriver:

    svaret på frågan är för att sthlms scenen inte är densamma som exempelvis malmö scenen. Det är inte dom namnen vi skulle kalla eliten. Moham­med Ali är ok men det finns lika duktiga snubbar i nästan var enda förort… STOR har fått mkt kärlek… Mofeta & Jerre? i Malmö uppskattas inte den gruppen…helt o hållet en sthlmsgrej. Lorentz & M.Sakarias…påstå seriöst att du har satt på den plattan nångång när du varit hemma.själv?..cmon

  29. Samir P skriver:

    Hat och mycket prat..bla bla bla … Moham­med Ali, STOR, Co göra sin grej,hoppas bara att de inte blir mätta efter nån hitt låt bara så dem fortsätta på samma spår som petter ,Timbukt ,Ken ring osv…Ametist hattare kommer det alltid finnas,varken vi gillar de eller inte…hatare är oxå en typ av fans av svensk hip hop…annars skulle väll dem inte lägga ner så mycket tid på att hata …hahhaha PEACEEEEEEEEE!!

    citerat av 2pac – Only god can judge me ”Look to my future cause my past, is all behind me
    Is it a crime, to fight, for what is mine”

  30. Ade skriver:

    Mycket bra skrivet. Personligen så känns det rätt oväsentligt hur nytt det är så länge det är eget och bra. Mitt sjätte sinne är över 10 bast på nacken, och är fortfarande ett utav de bästa svenska hiphopalbumen som gjorts.
    Klart att det är ”creddigare” att bara lyssna på undergroundmusik, men lyssnar man på musik för att vara creddig, så har man nog gått miste om meningen med musik.

  31. Anonym skriver:

    Jag tror att avundsjukan härskar inom svensk hip hop………

  32. Mange mack skriver:

    Svenska hip hop scenen är full av hatare, och hur kan det vara fel att efter apa usa , det är dom som är ledande inom genren, hip hop kommer ju också därifrån…
    Det vore bra om tex. silverback kunde ge exempel på de som blingar med fake 500 lappar och redstripe bira och inte bara skriva sådär allmänt för det beskriver verkligen inte den svenska hip hop scenen idag.
    Det finns så mycket musik att välja på om man vill lyssna på hip hop, värför ska man då slösa tid att dissa artister? jo för att man själv inte är hälften så bra eller driftig som de man sågar.
    Det är fett enkelt att skriva negativa rader på nätet men desto svårare att göra en hel skiva som folk faktiskt tycker om och ger bra resencioner.

  33. Anonym skriver:

    Som vanligt Ametist har du rätt, men skit i hatarna de är väldigt få.

  34. Puma Silverback skriver:

    Njae, i ärlighetens namn så skiter jag i de etablerade artisterna. Jag kör mitt rejs i vilket fall och jag dissar ingen. Alla kör sin egen grej. Jag är Sveriges rap-svar på Lemmy Kilmister. Naila varenda groupie man ser med ett par JD innanför västen efter en ösig spelning HELT utan gränser.

    Det jag kan reagera på är amerikaniseringen. Verkar som om svenska rappare har ett slags lillebror-wannabee-komplex till USA. Man ska blinga massor, ha kopierade 500-ingar för att leka cashig & flashig, brudar runtom, Red Stripe-bira (jag dricker den iofs också) och en hård attityd man inte kan backa utanför studion eller liknande.

    Äsch, lycka till till alla som kör sin grej och ska ni se en fet video och en bra låt så rekommenderar jag EPMD ft Redman – Headbanger. Kall rå, och SÅ jävla street.

  35. […] This post was mentioned on Twitter by Ametist Azordegan. Ametist Azordegan said: http://ametistazordegan.com/tragiskt/ Temperaturen på den svenska hiphop-arenan enligt mig. Till dig som känner dig träffad. […]

Lämna en kommentar




Vill du visa en profilbild bredvid din kommentar? Registrera en Gravatar!

Om Ametist

Ametist är musikjournalist.

Mail: ametist@ametistazordegan.com
Twitter: twitter.com/AmetistAmetist
Instagram: instagram.com/ametistametist

Läs mer om mig här.


Senaste bilden på Ametist Instagram

Följ mig på Instagram


Ametists senaste tweet

Följ mig på Twitter