november 14, 2009

usher-and-michael-jackson-2001

Jag såg en videointervju med Akon där han pratar om hur det var att producera åt Michael. Akon är frustrerad och berättar att det var omöjligt att göra Michael nöjd, att han ständigt ville göra om. Michael sa ständigt ”om vi kan skapa det här, så kan vi skapa något ännu bättre”. Akon berättar att han i sitt hjärta visste att vissa av produktionerna var smash-hits och beskriver det hela som en krystad och oändlig process. Akon är nog när allt kommer omkring under Michaels nivå och deras samarbete grundade sig av allt att döma mer på vänskap än något annat. Samtidigt kan man förstå att perfektionisten Michael  led av tryckande prestationsångest som så många andra stora kreatörer. Akon säger i intervjun att om samarbetet hade fått fortsätta hade han på nåot sätt nog fått tvinga Michael nöja sig och ge ut plattan själv, annars hade den nog aldrig kommit ut.

Precis så var det med Michales platta ”Invincible” (2001). Utgivningen fick tvingas fram av Epic Records eftersom Michael låg och tryckte på låtarna som han aldrig kände sig nöjd med. Till slut tvingade bolaget fram ett gäng låtar som skulle ingå i albumet och den blev i det stora hela hyllad av producenter världen över för de kompetenta arrangemangen. Men fans, radio och DJs hittade endast någon enstaka låt att älska. Och Michael själv var aldrig så förtjust i albumet, den dög inte.

Jag minns hur Pharell Williams under slutet av 90-talet i olika tv- och intervjusammanhang titt som tätt droppade att det är hans dröm att producera åt Michael Jackson. Intervjuerna och framträdandena hade egentligen annan fokus men Pharell lyckades ändå ständigt klämma in det. Jag minns speciellt en viss MTV-intervju då han riktade sig direkt till Michael.

Tiden därpå langade Pharell massvis med beats till honom… alla blev nekade av Michael som inte att de höll måttet. Vissa menar att det var det största misstaget Michael gjort i sin moderna karriär. Och visst kan det vara så. Pharell lade nya trummor på vissa låtar och de byggde istället karriär åt Britney, Justin Timberlake (nästan hela debutalbumet ”Justified” består av låtar som Michael ratade) och Usher. De två sistnämnda har ju uttalat försökt efterlikna Michaels stil, så vändningen var nog mer än välkommen för dom.

Första gången jag hörde de här låtarna misstänkte jag att just dessa var tänkta åt Michael. Och det visade sig senare vara precis så. Har du vana Michael-öron kan du nog höra det du med. Här är några Michael-left overs:

Usher – You Dont Have To Call


Britney Spears – Boys

Justin Timberlake – Like I Love You

Andra Michael-left overs:

Usher – 8721 (2001);  U Don’t Have To Call,  I Don’t Know
Justin Timberlake – Justified (2002); Senorita, Take It From Here, Let’s Take A Ride, Last Night, Nothin’ Else, What’s A Guy Gotta Do

1 | Kommentera!
, , , , ,



kommentar


  1. Paco skriver:

    I KNEW IT! haha, Micheal’s left-overs ;-) diggar uttrycket. Bra skrivet.

Lämna en kommentar




Vill du visa en profilbild bredvid din kommentar? Registrera en Gravatar!

Om Ametist

Ametist är musikjournalist.

Mail: ametist@ametistazordegan.com
Twitter: twitter.com/AmetistAmetist
Instagram: instagram.com/ametistametist

Läs mer om mig här.


Senaste bilden på Ametist Instagram

Följ mig på Instagram


Ametists senaste tweet

Följ mig på Twitter