januari 3, 2012

(Publicerad i Göteborgs Posten 22 mars 2011)

Inom kort kommer de stora skivbolagen att vända blicken mot hiphoparenan för att se hur denna genre tjänar på musik nu när den illegala nedladdningen är här för att stanna. Skivbolagen har under det senaste decenniet alltmer tappat makt över musikspridningen. I takt med att den illegala fildelningen har ökat har det skett en maktförskjutning från bolagen över till massan.

Hittills har skivbolagens attityd gentemot den här utvecklingen varit att motverka den tekniska utvecklingen genom att stänga ner fildelningssajter, bestraffa dem som ägnar sig åt fildelning och envist fortsätta distribuera musik enligt traditionella metoder.

Bolagen har dumstridigt stretat emot informationsspridning – som är internets främsta syfte – och som resultat genomlidit en smärtsam process där de sett sin ekonomi urholkas alltmer. Det är nu dags för de stora skivbolagen att kapitulera, kliva ner från sina höga hästar, tillämpa ödmjukhet och börja ställa frågor om hur de kan använda sig av internet för att hitta moderna sätt att tjäna på musik.

Hiphopen befinner sig ljusår före i frågan. Genren har en progressiv och teknikliberal kultur som grundar sig i en stark gör-det-själv-vana, som i sin tur kommer från ett utanförskap i musikbranschen. Dessa egenskaper i kombination har gett genren kunskaper som i dagens läge bör ses som hårdvaluta. Hiphopen är streetsmart och ligger jämfört med andra genrer i framkant vad gäller att skapa lönsamma synergieffekter kopplad till musik och artister.

Det handlar om att skapa kreativa handelsvaror (merchandise), nyskapande gerillamarknadsföring på internet och innovativa användarstyrda tjänster. Exempelvis kan folk få tillgång till ett skivomslags grafiska delar för att skapa ett eget omslag och ingå i en användarstyrd omröstning, där bästa designen vinner konsertbiljetter till artistens spelning. Sådana metoder syftar till att använda sig av internets spridningsmöjligheter med hjälp av massan, och öka uppståndelsen kring akter med målet att utföra livespelningar för ekonomisk vinning.

Det handlar om att se potentialen i streamingtjänster som Spotify och Youtube i stället för att motverka dem. Det är hög tid för majorbolag att bege sig ut på upptäcktsfärd med hiphopen som vägvisare.

0 | Kommentera!
, , , ,



Lämna en kommentar




Vill du visa en profilbild bredvid din kommentar? Registrera en Gravatar!

Om Ametist

Ametist är musikjournalist.

Mail: ametist@ametistazordegan.com
Twitter: twitter.com/AmetistAmetist
Instagram: instagram.com/ametistametist

Läs mer om mig här.


Senaste bilden på Ametist Instagram

Följ mig på Instagram


Ametists senaste tweet

Följ mig på Twitter