februari 13, 2012

(Publicerad i Göteborgs Posten 11 februari 2012)

Vi måste kanske börja omdefiniera framgång. När reggaeartisten Kapten Röd vann priskategorin Årets artist i årets P3 Guld-gala var det många musikjournalister och radiomedarbetare som höjde på ögonbrynet. Kapten Röd var nämligen nominerad i kategorin tillsammans med artister som Veronica Maggio som i jämförelse hörs mycket oftare i radiokanalernas spellistor och har fått göra fler intervjuer i press. Den närmaste veckan efter Kapten Röds vinst var det många musikjournalister som nästan försökte bortförklara vinsten, och bitvis lät det hela som ett försökt till diskvalificering av det som skett. I radio och i tidningar försökte tyckare förklara att Kapten Röd vunnit för att han lyckats mobilisera flest röster, inte för att han var störst.

Det är dags att börja fundera kring hur storhet och framgång inom musiken definieras. Ska framgång beräknas traditionellt efter antal rundor artistens musik roterat i radiokanaler, antal artiklar som skrivits om artisten, att erkända musikjournalister bekräftat och rosat musiken och att artisten har ett större skivbolag i ryggen? Eller bör storhet kanske omdefinieras nu och mätas i generering av publik-engagemang.

I dag befinner sig massan mitt i ett enormt informationsflöde. Radions spelar musik, youtube bidrar med musikaliska intryck, kompisarna delar med sig av favoritmusiken på sociala nätverk där även artisterna bidrar med extramaterial, folk gör egna spellistor på Spotify, tidningarna skriver om artisterna, miljontals bloggare agerar musikskribenter och skivbolagen svarar på detta flöde med att ge ut ny musik i en allt högre fart för att inte förlora lyssnarnas uppmärksamhet. Massan befinner sig i informationsstress just nu och här är det just konsumenternas uppmärksamhet som är det absolut svåraste att erhålla.

Mitt i en informationsstress är det svårt att fokusera på ett meddelande. Från det att en lyssnare nås av meddelandet att en artist är nominerad i en priskategori till att lyssnaren faktiskt röstar, kommer flertalet distraherande ”örfilar” i form av ny information som ropar efter uppmärksamhet. Däremellan nås samma lyssnare troligtvis av ny information om samma artist i form av artiklar, musik, blogginlägg osv. som gör att denne aldrig riktigt hinner sakna artisten.

I nutidens informationsstress är det närhet till publiken som är den verkliga bedriften. Uppmärksamhet, och att hålla kvar din uppmärksamhet, är hårdvaluta. Artister som Kapten Röd kan därmed sägas vara rik och den verkliga vinnaren enligt framtidens definition av ”stor” och framgångsrik.

0 | Kommentera!
, , , , ,



Lämna en kommentar




Vill du visa en profilbild bredvid din kommentar? Registrera en Gravatar!

Om Ametist

Ametist är musikjournalist.

Mail: ametist@ametistazordegan.com
Twitter: twitter.com/AmetistAmetist
Instagram: instagram.com/ametistametist

Läs mer om mig här.


Senaste bilden på Ametist Instagram

Följ mig på Instagram


Ametists senaste tweet

Följ mig på Twitter