juli 12, 2011

Beyonce, på tröskeln till förändring.

Efter en lång ledighet är Beyoncé tillbaka med ett nytt album. Under ledigheten har hon bland annat brutit samarbetet med sin far som de senaste 15 åren agerat som manager åt r’n’b-divan. Beyoncé menar att det var dags att stå på egna ben för att vidareutvecklas.

På det fjärde albumet 4 får du möta en mer avslappnad och tillbakalutad Beyonce. Jämfört med hennes tidigare album innehåller denna fler ballader, och färre medryckande radio- och klubbhits. Tonvikten ligger på att beröra och komma lyssnarna närmare med fler intima låttexter och dramatiska power-ballader. Men det handlar också om att skina som sångerska och visa på Beyoncés utvecklade sångfärdigheter. På 4 sträcker Beyoncé ut vingarna till max och utmanar sin sångteknik med många bryggor och ackordbyten som visar på att hennes röst nu är mer mogen än någonsin tidigare. Men under tiden Beyoncés röst och språk fortsätter uttrycka soul och r’n’b, utstrålar albumets sound och produktioner mer vit pop än någonsin tidigare i Beyoncés karriär. En hel del låtar som exempelvis balladen Best Thing I Never Had skulle enkelt kunna platsa som Disneyfilmsmusik jämte ett Elton John-alster.

Beyoncé visar faktiskt på fler sätt än denna soundövergång att Destinys Childs-tiderna på allvar är över. På 4 slutar hon också abrubt att flörta med de manliga fansen. Med det övergripande temat girlpower utesluter hon rentav de manliga fansen. Beyoncé talar inte ens längre till männen utan vänder sig direkt till unga kvinnor som alltmer kommit att utgöra hennes huvudmålgrupp och är de huvudsakliga bärarna av hennes namn.

Comments are closed.




Comments are closed.

Om Ametist

Ametist är musikjournalist.

Mail: ametist@ametistazordegan.com
Twitter: twitter.com/AmetistAmetist
Instagram: instagram.com/ametistametist

Läs mer om mig här.


Senaste bilden på Ametist Instagram

Följ mig på Instagram


Ametists senaste tweet

Följ mig på Twitter